تحولات لبنان و فلسطین

عضو هیئت علمی جشنواره شعر فجر با برشمردن نقاط ضعف جشنواره شعر فجر گفت: حرکت این جشنواره از دوره نخست تا دوره نهم کند بوده و چندان قابل رؤیت نیست‌. برطرف کردن نقاط ضعف می‌تواند به ساختارمند شدن جشنواره و پویا شدن آن کمک کند.

محمدعلی بهمنی: حرکت جشنواره شعر فجر همچنان کند است

محمدعلی بهمنی، عضو هیئت علمی نهمین جشنواره شعر فجر با اشاره به جشنواره شعر فجر و مسیری که طی هشت دوره گذشته پیموده است‌، برخی انتقادات وارد به این جشنواره مبنی بر قابل قبول نبودن کارنامه گذشته این جشنواره را پذیرفت و گفت:‌ یکی از دلایل اینکه جشنواره شعر فجر نتوانسته همچون دیگر جشنواره‌های فجر در میان مخاطبان خود موفق باشد،‌ شاید این باشد که این جشنواره تازه‌کار و نوپاست،‌ در مقابل سایر جشنواره‌های فجر که تعداد دوره‌های برگزار شده آن بیش از 20 دوره بوده است.

وی ادامه داد: جشنواره شعر فجر باید آشتی همگانی داشته باشد، دعوت همگانی از تمام چهره‌هایی که در شعر جایگاهی دارند، متاسفانه هر چه هم اینگونه موضوعات گفته می‌شود، در عمل انجام نمی‌شود. شاید یکی از دلایل عدم موفقیت جشنواره شعر فجر در دوره‌های گذشته نیز همین موضوع باشد، در هر صورت اگر جشنواره شعر فجر از کل شاعران دعوت نکند،‌ شاعرانی که جایگاهی در ذهن و زبان مردم دارند، هیچ‌گاه آن جذبه نهایی خود را نمی‌تواند داشته باشد.

بهمنی ادامه داد: تا کل شاعران کشور دعوت نشوند و آشتی ملی و فرهنگی انجام نگیرد، همیشه عده‌ای از شاعران به دلیل احترام به شاعرانی که حضور ندارند، خود را از آمدن و شرکت در جشنواره برحذر می‌دارند،‌که این خود نیز نوعی ضعف به شمار می‌رود، البته یک نکته‌ای را باید تأکید داشته باشم و آن این است که جشنواره شعر فجر در طول هشت دوره گذشته خود حرکت خوبی داشته است‌، البته این حرکت کند بوده و چندان قابل رؤیت نیست.

وی نبود انسجام و وحدت رویه در دوره‌های مختلف جشنواره را موجب آسیب به کلیات جشنواره شعر فجر دانست و گفت:‌ این امر از آنجا ناشی شد که اساسنامه‌ای از ابتدا برای جشنواره تدوین نشد. امسال تنها سالی است که به این اندیشیده شده است که اساسنامه‌ای نوشته شود. اینکه در هر دوره‌ای شاعران پیشنهاداتی داشته باشند و آن پیشنهادات عملی شود و از دوره بعد دوباره از نو زیربنای جشنواره پایه‌گذاری شود، در بلند مدت نمی‌تواند مفید باشد.

بهمنی گفت:‌ نقطه ضعف دیگر جشنواره شعر فجر این است که میزان جایزه این جشنواره قابل قیاس با دیگر جشنواره‌ها نیست‌. ای کاش یا اصلاً این جوایز اهدا نمی‌شد، یا اگر می‌شد،‌ همانند دیگر جوایز بود. برای نمونه ما در جشنواره شعر فجر نیز به داوری آثار شاعران می‌پردازیم،‌ چه تفاوتی میان نویسندگان و شاعران وجود دارد که در جایزه کتاب سال 30 سکه اهدا می‌کنیم،‌ اما در شعر فجر جوایز بسیار اندک‌تری.

 عضو هیئت علمی نهمین جشنواره شعر فجر با اشاره به رویکرد جشنواره در دوره نهم گفت:‌ امسال نگاهی متفاوت‌تر از سال‌های پیش در جشنواره وجود دارد. هر سال این تصور وجود داشته که حرکت خوبی در حال انجام است‌،  اما نکته مهم این است که زمانی که جشنواره آغاز می‌شود این حرکت‌ها از نظر شاعران چه اندازه پذیرفته شده است، مشکل این جاست که هر سال به باور من اتفاقی می‌خواسته بیافتد،‌ اما چون عده‌ای مخالف بودند نه تنها اتفاق نیفتاده است،‌ بلکه مقداری بار کار را سنگین‌تر کرده است.

بهمنی با اشاره به وضعیت شعر معاصر در سال‌های اخیر و تأثیری که جشنواره فجر بر آن گذاشته است،‌ افزود:‌ از دیدگاه من شعر چیزی نیست که کسی بتواند به آن آسیب بزند،‌ یعنی هنر اینگونه است هنر را هیچ  جریانی نمی‌تواند آسیب بزند، هنر موجودی زنده است که به خوبی می‌تواند از خود دفاع کند. شعر معاصر را باید ریسمانی دید که یک سر آن در دست تاریخ گذشته شعر ماست و یک سر آن در دست آینده ماست، ما درست در وسط این کشاکش قرار داریم و دلشوره‌های بچه‌گانه‌ای داریم که نکند شعر آسیب دیده باشد. قرن‌هاست این ریسمان در دست بشر است.

وی ادامه داد:‌ اصلاً هنر همیشه یک حرکت تقریباً دیده نشده دارد؛ زمانی دیده می‌شود که شاعر دو سال یک شعر نمی‌تواند بیافریند و در عرض یک ماه چندین شعر میافریند. بنابراین وضعیت شعر اصلًا به شرایط تاریخی ارتباط پیدا نمی‌کند.

این عضو شورای شعر و ترانه افزود:‌ از نظر من امروز ترانه بسیار نسبت به گذشته پیشرفته‌تر شده است، منتهی اینکه برخی ترانه‌ه را که ا آزاردهنده است‌، نباید به پای شعر معاصر نوشت. همان‌طور که بارها در میان شاعران مطرح شد که فاتحه غزل خوانده شده،‌ اما غزل هم‌چنان زنده است و بالنده‌تر از همیشه راه خود را ادامه می‌دهد،کم‌کاری‌های شعر نیز از شاعران ناشی می‌شود،‌ شعر آفرینش است و آفرینش نیز هر لحظه‌ای می‌تواند اتفاق افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.